torstai 3. syyskuuta 2015

Menneisyytemme vangit

Saatamme olla oman menneisyytemme vankina monella tapaa. Menneisyytemme voi pitää sisällään pettymyksiä, kipua ja sairautta, kuolemaa, pelkoja, mutta myös ihania asioita, joista emme halua päästää irti. Menneisyyden vankina ollessamme, menneet asiat vaikuttavat tähän päiväämme ikävällä tavalla. Saatamme toimia ja ajatella toisin, kuin mitä Jumala on meille tarkoittanut.


Mennyt on mennyttä - oli se sitten eilen tai vuosikymmeniä sitten. Emme useinkaan voi itse päästä menneisyyden verkoista irti. Olemme niissä kuin hämähäkin saaliit verkoissaan, kenties odottaen mitä kamalaa seuraavaksi tapahtuu... Pyristellen sotkeudumme verkkoon entistä tiukemmin. Hämäkin verkoissa ollaan  ja pysytään - jollei joku verkko riko. Meidän menneisyytemme verkot voi rikkoa Jumala. Ja silloin me todella olemme niistä vapaita.



"Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Ps 50:15

"Sillä näin sanoo Herra, Herra, Israelin Pyhä; Kääntymällä ja pysymällä hiljaa te pelastutte,  rauhallisuus ja luottamus on teidän väkevyytenne..." Jes. 30:15

"Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan." Jes. 43:18-19  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti