lauantai 28. tammikuuta 2017

Kuningas laittoi asiat kuntoon


Osuinpa lukemaan tänä aamuna kuninkaista. Olin joskus kauan sitten viivannut muutamia kohtia tekstistä, joka kertoo kuningas Hiskian tekemisistä.

Hiskia tuli nuorena miehenä, 25-vuotiaana, kuninkaaksi isänsä jälkeen. Hänen isänsä oli hakannut temppelin kalut kappaleiksi ja sulkenut Herran temppelin ovet... Hiskia toimi toisin. Ensi töikseen hän avasi ja korjasi temppelin ovet. Sitten tuotti papit ja leeviläiset eteensä puhutellakseen heitä. Heidän piti pyhittäytyä itse ja puhdistaa temppeli käyttökuntoon.

"Älkää siis, lapseni olko leväperäisiä, sillä teidät Herra on valinnut seisomaan hänen edessänsä ja palvelemaan häntä, olemaan hänen palvelijansa ja suitsuttamaan hänelle."  2 Aik. 29:11

Kun temppeli oli puhdistettu ja pyhitetty, uhrattiin syntiuhrit koko israelin hyväksi...  vaikka Hiskia olikin vain Juudan alueen kuningas. Sitten Hiskia päätti järjestää oikein koko kansan pääsiäisjuhlan - siis myöskin ne kutsuttiin, jotka eivät asuneet Juudan alueella.

"Ja juoksijat kulkivat kaupungista kaupunkiin Efraimin ja Manassen maassa ja aina Sebuloniin saakka. Mutta heille naurettiin ja heitä pilkattiin. Kuitenkin Asserista, Manassesta ja Sebulonista muuttamat nöyrtyivät ja tulivat Jerusalemiin. Myöskin Juudassa vaikutti Jumalan käsi ja hän antoi heille yksimielisen sydämen tekemään, mitä kuningas ja päämiehet olivat Herran sanan mukaan käskeneet."  2 Aik. 30:10-12

Kansaa tuli paljon koolle Jerusalemiin. Ja papit ja leeviläiset asettuivat paikoilleen velvollisuutensa mukaan.

"Sillä seurakunnassa oli monta, jotka eivät olleet pyhittäytyneet; niin leeviläiset huolehtivat pääsiäislampaan teurastamisesta kaikille, jotka eivät olleet puhtaita, ja niiden pyhittämisestä Herralle. Sillä suurin osa kansasta, monet Efraimista ja Manassesta, Isaskarista ja Sebulonista, eivät olleet puhdistautuneet, vaan söivät pääsiäislampaan toisin, kuin kirjoitettu oli. Hiskia oli näet rukoillut heidän puolestaan sanoen: 'Herra, joka on hyvä, antakoon anteeksi jokaiselle, joka on kiinnittänyt sydämensä Jumalan, Herran, isiensä Jumalan, etsimiseen, vaikka onkin pyhäkköpuhtautta vailla.' Ja Herra kuuli Hiskiaa ja säästi kansaa." 2 Aik. 30:17-20

Ja pääsiäsitä juhlittiin seitsemän päivää - ja sitten vielä kuninkaan  lahjoittamien uhrien ansiosta toiset seitsemän päivää...

---

Ja tässä oli vain Hiskian kuninkuuden alkupäivät. Hänen aikansa oli mielenkiintoinen ja nuokin yllämainitut asiat on paljon mielenkiintoisemmin, erilaisine yksityiskohtineen,  kerrottu Raamatussa. Ja mielenkiintoista oli jatkossakin.

3 kommenttia:

  1. Minua muutama vuosi sitten puhutteli juuri tämä luku Raamatussa ja esim. tuo jae, että älkää olko leväperäisiä, koska itse sorrun vähän väliä olemaan kovin leväperäinen tässä uskonelämäni hoitamisessa ja vähän kaikessa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan tässä itsekullakin parantamista siinä suhteessa... Minua ilahdutti tuossa tuo, että kutsuttiin kaikki ja vaikka ei oltu itse kelvollisia, niin saatiin juhlia silti kun "Herra säästi kansaa."

      Poista
    2. Se siinä onkin ilahduttava asia ja evankeliumi!

      Poista