tiistai 23. toukokuuta 2017

Vahvoja vai heikkoja?

Luin tänä aamuna kahta hartauskirjaa. Toisessa oli Raamatunkohtana Psalmista 77 jae 3 (uudemman käännöksen mukaan): "Ahdingossani minä etsin apua Herralta, hänen puoleensa kurottuu käteni öisinkin hellittämättä. Kukaan ei voi minua lohduttaa."  Sitten jatkoksi luin siitä kirjasta (Vähäsarjan Joka päivä armon suojassa) mm. näin: "...Sinun valtakunnassasi, Herrani, elämän ahdinkoa ei tosin ole aina tarkoitettu nopeasti ratkaistavaksi ongelmaksi..." Ja sitten oli vielä siitä, että meitä saatetaan kuljettaa korpiteille.

Toisessa kirjassa (Wislöffin Voimallinen on hänen armonsa) oli puolestaan jakeena Psalmista 51 jae 12: "...Anna minulle uusi vahva henki." Sitten kirjassa oli tekstiä siitä, miten ihminen voi tuhota elämänsä epävakaisuudellaan, ettei ole menestystä siinä ja että meidän kristittyinäkin pitäisi olla rukouselämässä, taistelussa syntiä vastaan ja luottamuksessa Jumalaan lujia ja järkähtämättömiä.

Jäin miettimään  tuota kaikkea ihmisen valinnoista ja sen seurauksista sekä vahvuudesta tai heikkoudesta, että mitä mikin on? Onko kaikki sitä, miltä se meidän silmäämme näyttää? Voiko ihminen edes sanoa, milloin on menestystä? Inhimillisesti ja yleensä rahallisesti katsoen, se on helppoa tietysti, mutta Jumalan näkökulmahan asioihin ei ole samanlainen.

Heikko ja vai lujia? Kenties kumpaakin. Sen mukaan mitä Jumala milloinkin osallemme antaa.  Paavali sanoi näin: "Ja hän sanoi minulle: 'Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.' Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään,vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä." 2 Kor. 12:9-10

Jännä huomio minulle oli myös se, että tuon ylinnnä olevan Psalmin 77, jossa ahdingosta puhutaan, otsikko oli ainakin siinä vanhemmassa käännöksessä "Lohdullinen katsaus menneisyyteen."  Useinkaan en tule Psalmeja lukiessa kiinnittäneeksi huomiota noihin otsikoihin. Nyt se ainakin antoi minulle uutta näkökulmaa luvun lukemiseen. "Lohdullinen katsaus menneisyyteen"... ehkä se on sitä tulevaisuuteenkin...

Ja vielä tämä; muita jakeita etsiessäni löysin myös jakeen uskon sankareista:

"...voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa..." Hebr. 11:34

 Voit katsoa koko luvun tästä:


---
Tämmöistä tänään. Ehkä vähän sekavasti esitettynä, mutta toivottavasti siitä voisi silti jotain saada.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti