perjantai 20. syyskuuta 2024

Jumala oli Kristuksessa! - ja muita lohdutuksia

Tuo otsikon ajatus, tuli tänä aamuna mieleen. Se vain tuntui niin hienolta asialta, että Jumala itse  siinä oli, ottamassa vastaan meidän syntikuormamme siinä ristillä! 



Sitten aamun luettavista jotain. Ensin oli Psalmista 86 jakeita. Koko psalmi on rukousta, ja siinä on jakeita kaikkiaan 17. Mutta luettaviin oli merkitty alun jakeita, joita kirjoitin vihkoonikin, koska se oli rukousta; ja ne sanat koskettivat minua.

"Daavidin rukous. Herra, kuule rukoukseni, vastaa minulle, minä olen köyhä ja avuton. Varjele minua, minä olen hurskas ja uskollinen, auta palvelijaasi, joka turvaa sinuun. Sinä olet minun Jumalani. Herra, armahda minua! Kaiken päivää huudan sinua avukseni. Minä ylennän sydämeni sinun puoleesi. Täytä palvelijasi ilolla! Sinä, Herra, olet hyvä, sinä annat anteeksi, runsain mitoin sinä jaat armoasi kaikille, jotka sinua avuksi huutavat. Kuule minun rukoukseni, Herra, ota vastaan avunpyyntöni. Sinua minä hädässäni huudan, ja sinä vastaat minulle." Ps. 86:1-7 KR-92

Sitten oli Elian kokemuksista.  Niistä "rekisteröin" vihkoonikin erityisesti tämän, joka ei ollut varsinaisesti merkattu luettavaksi, mutta edelsi juuri niitä:

"Elialle tuli sitten tämä Herran sana: "Lähde täältä, kulje itään päin ja piiloudu  Keritin puron uomaan, joka on Jordanin tuolla puolen. Siellä voit juoda purosta, ja minä olen käskenyt  korppien tuoda sinulle ruokaa." Hän lähti matkaan ja teki niin kuin Herra oli käskenyt. Hän meni Keritinpurolle, joka on Jordanista itään, ja jäi sinne. Korpit toivat hänelle aamuin illoin leipää ja lihaa, ja purosta hän sai juodakseen." 1. Kun. 17:2-6 KR-92  

Ne  varsinaisesti luettavaksi merkityt jakeet olivat tuon puro/korppiruokinnan jälkeen; kun puro kuivui ja Elia ohjattiin uusiin maisemiin, köyhän lesken elätettäväksi. Ajattelen, että leski lienee jo tiukassa tilanteessaan rukoillut Jumalan apua. Kun Elia pyysi häntä tuomaan leivän, sen viimeisistä jauhonrippeistä leivottavan, hän totteli. Olihan Elia siinä tilanteessa julistanut hänelle, ettei tule öljypullo ehtymään, eikä jauhot loppumaan. Ja niinhän se toteutui se Jumalan lupaus, vaikka täysin mahdottomalta tuntui.

"Elia sanoi hänelle: "Älä pelkää! Mene kotiisi ja tee niin kuin sanoit. Tee kuitenkin ensin minulle pieni leipä ja tuo se tänne. Leivo vasta sitten itsellesi ja pojallesi. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Ei tyhjene jauhoruukku eikä ehdy öljypullo, ennen kuin Herra antaa sateen maan päälle."  1.Kun. 17:13-14  KR-92

No sitten oli vielä tätä samaa "linjaa", kun Paavali iloitsee ja kiittää saamastaan avusta: Fil. 4:10-14 KR-92.

Noita Paavalin kiitoksia ennen, bongasin olevaksi taas tämän ihanan lohduttavan ja rohkaisevan jakeen, joka sopii monenlaisiin huoliin: "Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa."  Fil. 4:6-7 KR-92

Ja vielä Marttakin hätäilee/Maria istuu: "Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." Luuk. 10: 41-42  KR-92


Niin kuin jo tuossa äsken sanoin; monenlaisiin huoliin, sopivat! Paavali sai omiin kipuiluihinsa syntisen luontonsa kanssa tämän sanan Herralta:

 - "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa."
2. Kor. 12:10

Kun totesin itsestäni, että minusta ei ole puhumaan ahdistuksistani muille, niin pyysin: lue sinä Jeesus ne kaikki minun sydämestäni ja armahda. Jäädään taas tänään me itsekukin Hänen armohoitoonsa, kaikkien asioidemme kanssa☀️

 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti