lauantai 2. helmikuuta 2019

"Jokaisen oksan..."

Jeesuksen omin sanoin "Jokaisen oksan minussa..." eli Jeesuksessa, viinitarhuri  käy läpi. Oksat joko puhdistetaan tai karsitaan... "Minä olen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän." Joh. 15:1-2.

Kuulostaa aika pelottavalta... Mutta mitä sanottiin jatkossa:

"Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy viinipuussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois kuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat." Joh. 15:3-6


Tuossahan sanottiin, että joka Hänessä pysyy... tekee hedelmää, vieläpä paljon. Hänessä pysyvä saa voimansa Hänestä. Meillä ei taida olla asiantuntemusta pystyä arvioimaan sitä hedelmän määrää, laatua, kokoa, tai löytyykö ylipäätään sitä, mitä tarhuri etsii. Me emme taida edes tunnistaa niitä... Ei liene meidän tehtävämme edes etsiä sitä, ei itsestämme, eikä toisista. Se on Puutarhurin asia. Hänellä on siihen asiantuntemusta. Ja varmaan hän ilolla katselee jokaista löytämänsä hedelmää, olkoon se pieni alkukin vasta. Hän vaalii sitä, että se saisi kasvaa...


Tyhjiä puita ollaan ilman Häntä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti