sunnuntai 18. marraskuuta 2018

Paavali - voimallinen mies?

Paavalia pidetään voimallisena miehenä ja todella; olihan hän sellainen. Mutta mitä hän itse sanoo, mitä koki?



Hänellä oli aihetta kerskumiseenkin, mutta mitä hän sitten sanoo:

"Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta. Ja hän sanoi minulle: " Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluummin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä." 2. Kor. 12:7-10

Aiemmin Paavali oli kirjoittanut:

"Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivotomat, vainotut, mutta emme hylätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.
Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin. Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin." 2. Kor. 4:8-11

Ja tuota ennen hän oli kirjoittanut: "Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan, eikä näyttäisi tulevan meistä." 2. Kor. 4:7

Näin hän itse. Monesti koki monenlaista hätää, puutetta ja vaivaa. Hänen on täytynyt olla jatkuvasti tarvitsevan paikalla.


---
Tässä muutama pikaisesti löytämäni kohta hänen ahdistuksistaan ja tunnoistaan.

"...nöyryyttävä minua..."  2. Kor. 12:21

"...sai rohkeutta..." Apt. 28:15

"Älä pelkää Paavali..."   Apt. 27:24

Usein vain lyhyinä mainintoina on sitä kaikkea, mikä elettynä on ollut paljon enemmän...

 2. Kor. 11:23-33 Monenlaista oli ollut! 


(Linkki Koivuniemen Raamattuhaku, v. -33/-38 Raamatun teksti.)


2 kommenttia:

  1. Eikös jossakin sanota, että voima tulee täydelliseksi heikkoudessa....heikoissa Hän on väkevä. Niinkuin Paavalissakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Sitä mietin, että millaisia mietteitä se Paavalikin lie elämänsä aikana kokenut. Ikäänkuin välillä havahtuu huomaamaan jotain hänen kirjeistään. Voi tietty olla, että hän sanoisi, ettei se nyt ihan niin ollut, kuin miten kaukaiset lukijat nyt ajattelee olleen.

      Poista