perjantai 19. elokuuta 2022

Viisaudesta William Cowperin runossa: "Viisaus"; perustuen Sananlaskuihin

 VIISAUS (Snl. 8:22-31)

Ennenkuin Jumala oli luonut vuoret,
tai hedelmärikkaat kukkulat kohottanut;
ennenkuin hän täytti lähteet,
jotka jokien juoksuja ruokkivat;
minussa Ikuisessa,
joka Ihmeellinen olen,
perusta ilon ei kulu milloinkaan.
Ja Viisaus nimeni on.

Silloin, kuin teltan asumiseen
levitti Hän taivaat laajalle,
ja läimäytti voimistumaan
valtameren mahtavat tulvat;
Hän painoin ja mitoin ne teki.
Ja Minä olin hänen kanssaan silloin:
Minä itse Isän ilona,
ja minun, miehen Poikana.

Niin Viisauden sanat havaitaan
Sinun kunniasi ja armosi,
Sinä ikuisesti rakastava
meidän arvottomuuteemme kiiruhdat!
Sinun armeliaisuutesi silmät katselivat meitä
ennenkuin tähdet nähtiin kaiken yllä;
sinun viisaudessasi on meidät tehty, 
ja kuolit puolestamme rakkaudessa.

Ja voisitko sinä iloita
luotujesi kanssa kuin me, 
jotka; koska näimme Sinut (ristin) puussa?
Käsittämätön ihme,
ja jumalallinen mysteeri!
Ääni joka puhui myrskyssä,
sanoi: "Syntinen, olen sinun!" 

(Käännökseni on tietenkin hyvin vajavainen, mutta tuosta alta näette runon alkuperäiset sanat.)







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti