perjantai 17. helmikuuta 2023

Näkemisen kautta... tuntea joku

Puhuttiin autossa isännän kanssa jostakin asiasta, josta jäi mieleen vain isännän lausuma tokaisu: "..näkemisen kautta...". Rupesin miettimään myös tällaisia: kuulemisen kautta, tuntemisen kautta. Tuli mieleen myös: "...hänen tuntemisensa kautta... ".

Opetuslapset olivat tulleet Jeesuksen kanssa tutuiksi. He olivat kuulleet ja nähneet,  tunteneet. Näkemisen, kuulemisen ja tuntemisen kautta tullaan tutuiksi jonkin kanssa; asian tai ihmisen - kun saadaan lisää selvyyttä tutustumalla, tutuksi tulemalla. Ja ennenpitkää ehkä tullaan niin tutuksi, jopa ihan "sinuiksi". Ennen tehtiin ns. "sinunkauppoja", kun sovittiin uuden tuttavan kanssa, ettei enää tarvitse "teititellä", vaan ollaan ihan "sinut". "Sinut" voidaan olla asian tai ihmisen kanssa. Tai jopa Jumalan. Voidaan olla jopa asemassa, jossa huudamme: "Abba! Isä!". (Gal. 4:6, Room. 8:15).*

"Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään," 2. Piet. 1:3

"Vaeltakaamme Herran edessä arvollisesti, hänellle otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tunteminen kautta," Kol. 1:10

"Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta." 2. Piet. 1:2

"Sillä jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmäistä pahemmaksi." 2. Piet. 2:20

"Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun." 2. Kor. 2:14

"Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: "Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä** suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä." Jer. 31:34 

**(mielenkiintoista: "pienimmästä" alkaen... niinkuin lapsista...)

"Niin tuntekaamme Herra, pyrkikäämme tuntemaan Herra:  hänen nousunsa on varma kuin aamurusko, hän tulee meille kuin sade, kuin kevätsade, joka kostuttaa maan." Hoos. 6:3





*(Oma isäni muuten joutui vielä "teitittelemään" omaa isäänsä. Silloin tapa oli sellainen. Sillä haluttiin kunnioitusta osoittaa. Kunnioitus on hyvä asia. Ja myös se, että lapsi uskaltaa tulla kaikkine asioineen isän luo.)

Löysin vielä tämän: 

"ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen." Kol. 3:10 KR-92

Tuossa ihastutti ja oli lohdullista myös tuo uudistuminen, että sitä meissä tapahtuu☀️

Jeesuksen opetuslapset olivat siinä harvinaisessa asemassa, että he myös ihan silmillään saivat katsella  Jeesusta niinkuin ihmiset toisiaan näkevät. Meille se hetki koittaa joskus myöhemmin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti