lauantai 8. kesäkuuta 2024

Monet vaivat saattavat saartaa meitä

"Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra?"  2. Moos. 4:11 KR-92

Se oli Jumalan vastaus Moosekselle, joka oli hetkeä aiemmin valittanut omaa osaansa tähän tapaan, ja tarkoittaen osoittamaan, ettei hänestä ole Herran osoittamaan hommaan: "Mooses sanoi Herralle: "Mutta, Herra, minä en ole koskaan ollut hyvä puhuja enkä ole sitä nytkään,  vaikka sinä olet puhunut minulle. Minulla on hidas puhe ja kankea kieli." 2. Moos. 4:10 KR-92

Sanoiko Jumala sitten, että; "No niinpäs muuten olikin. Joku toinen käykin siihen paremmin"?  Ei sanonut. Mutta näin sanoi: 

"Mene nyt, minä olen sinun kanssasi, kun puhut, ja neuvon sinulle, mitä sinun tulee sanoa." 2. Moos. 4:12 KR-92

Ja kun se ei tuntunut Moosekselle riittävän, joka vain pyysi, että joku muu lähetettäisiin, Jumala jo suutahti Moosekselle, ja antoi hänelle vielä avuksi Mooseksen oman, hyvillä puhelahjoilla varustetun veljen. Hän sai toimia Mooseksen suuna, mutta varsinainen lähetetty oli silti Mooses. 

Voisimme kysyä, että miksi Jumala ei parantanut Mooseksen puhekyä? Niinpä. Emme tiedä, mutta Jumalan suunnitelmat nyt olivat tällaiset. 

Mekin voimme omine puutteinemme ja vaivoinemme ihmetellä, miksi meille sellainen/sellaiset vaivat on annettu? Mutta useinkaan Jumala ei niitä asioita ja  suunnitelmiaan meille selitä. 

Tekeekö se sitten muka elämästämme helpompaa? No ei tee. Mutta tekisikö itseasiassa sekään, jos selittäisi? Selityskään ei kenties olisi mieleemme. 

Mutta miksi innostuin kirjoittamaan tästä. No kun meilläkin täällä, isännällä ja minulla,  on omat vaivamme, jotka meitä kaihertavat. Tänäkin aamuna ne esiin tulleet. Ja niinpä tuo ensimmäinen jae tuolla ylhäällä, tuo Jumalan vastaus, puhutteli minua, joka aina vain huonokuuloisemmaksi tulen. Itse olin aivan normaalikuuloinen alunperin. 

Liekö Mooses ollut jo syntymästään lähtien asetettu siihen asemaan, että puhuminen ei sujunut häneltä, kuin vettä vaan? Miten lie, mutta Jumala tiesi, mitä teki, kun näin suunnitteli, tai salli. Ja näin samoin meidän itsekunkin kohdalla.

Saamme kyllä rukoilla, pyytää ja etsiä parantumista, sillä joidenkin kohdalla sekin kuuluu Jumalan suunnitelmiin. Muistetaanhan sairaita parantanut - ja yhäkin parantava Jeesus! Mutta jos juuri meitä ei paranna, antakoon voimaa kestää niiden vaivojen ja vastusten kanssa joka päivä...🙏🕊️❤️☀️🌿

---

Joskus, tai aika useinkin, minua ilahduttaa erilaiset valoilmiöt. Tänä aamuna nappasin kuvan tästä, kun keittiön kaapit olivat saaneet tällaisen kuin "rimoituksen"🙂






2 kommenttia:

  1. Hieno valoilmiö! Minäkin tykkään niistä. Ja monet vaivat saartavat täälläkin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 😊 On se ihmeellistä, (vaikka ei usein mukavaa), että Jumala sallii kaikenlaista vaivaa meille... ja sillä sitten saattaa toimittaa jotain hyvää ja tarpeellista johonkin suuntaan.

      Poista