maanantai 16. syyskuuta 2024

Näkyiko silmäluomien läpi... valo?!

Kenties hän havaitsi sen ensin unensa läpi. Ehkä tuli mieleen ajatus enkelistä, joka johdattaisi hänet ulos. Mutta nyt hän kuuleekin äänen, joka käskee hänen nousta ja samalla häntä töytäistään kylkeen. Kun Pietari nousee, hän havaitsee enkelin siinä olevan, aivan kuin äsken hänen mielessään olikin. Siinä hän nyt on. Mutta nyt tuo enkeli patistaa häntä pukeutumaan kiireesti. Ja hyvä siinä onkin pukeutua, sillä vaikka on yö, on nyt kuitenkin siinä niin valoisaa. Sehän valo minun silmiini juuri tuli, sen näin, vaatteita päälleen kiireesti pukeva tuumii. Nyt enkeli vielä käskee laittamaan kengät jalkaan. Ja viittakin vielä ylle, ja sitten lähdetään. Siitä vain kaikkien ovien ja vartioiden läpi vaikeuksitta! Näin se kävisi, kun Jumala asioihin tarttuu, ajattelee Pietari. Nyt ollaan jo kaupungissa kujalla. Mutta mihin se enkeli hävisi? En näe häntä missään! Täällähän on pimeääkin. Mitä tapahtui, olenko minä nyt oikeasti ulkona vankilasta?! Eikö se ollutkaan unta eikä mikään näky?! hän ihmettelee. Ja tajuaa sitten, että se oli totta! Olen tässä oikeasti! Kiitos Jumalan!!! Nyt kiireesti toisten luokse...

---
 "Sen päivän vastaisena yönä, jona Herodes aikoi asettaa Pietarin oikeuden eteen, Pietari nukkui kahden sotilaan välissä. Hänet oli sidottu kaksin kahlein, ja lisäksi vankilan ovella oli vartiomiehet. Mutta yhtäkkiä hänen edessään seisoi Herran enkeli ja huone oli täynnä valoa, ja enkeli töytäisi Pietarin hereille sanoen: "Nouse kiireesti." Kahleet putosivat Pietarin käsistä. Enkeli sanoi: "Vyötä vaatteesi ja pane kengät jalkaasi." Pietari teki niin, ja enkeli sanoi: "Heitä viitta harteillesi ja seuraa minua." Pietari lähti enkelin mukaan. Hän ei kuitenkaan ymmärtänyt, että se, mitä hänelle tapahtui, oli totta, vaan luuli sitä näyksi. He ohittivat ensimmäisen vartion, sitten toisen ja tulivat rautaportille, joka vei kaupungille. Se aukeni heille itsestään, ja niin he astuivat ulos ja lähtivät kulkemaan kujaa pitkin. Yhtäkkiä enkeli oli poissa. Silloin Pietari tajusi, mistä oli kysymys, ja sanoi: "Totisesti, nyt tiedän, mitä tapahtui! Herra lähetti enkelinsä ja auttoi minut Herodeksen käsistä, pelasti minut kaikesta siitä, mitä tämä kansa toivoi minulle tapahtuvan." Kun tämä oli valjennut Pietarille, hän lähti kohti Johanneksen äidin Marian taloa, sen Johanneksen, jota kutsutaan Markukseksi. Siellä oli paljon väkeä rukoilemassa." Apt. 12:6-12 KR-92

(Ja vielä voi halutessaan vaikkapa lukea Raamatusta muutaman jakeen lisää siitä, kuinka hänen tulonsa aiheutti siellä suurta ällistystä... :)


sunnuntai 15. syyskuuta 2024

"Valmiiksi maksettu" - rahattomalle!

Ennen ylösnousua mieleen tullut ajatus, kuin kuvana; vai lienenkö nähnyt unta, mutta tällainen se oli: Ruokapaikan, ehkä kahvilan, pöydässä istuu ihminen. Kohta hänen eteensä tuodaan tarjolle leipä; täytetty sellainen, sillä sen kanssa tuotiin myös lautasliinaan kietaistut aterimet. Pöydässä istunut ikäänkuin vähän hätääntyen sanoo: "Enhän minä ole... (tilannut mitään)"  Mutta tarjolle tuoja sanoo rauhoittaen: "Minä tiedän... Se on jo maksettu." Hän oli jo heti nähnyt, että tällä ei ole itsellä, millä maksaa.

Minulle itselleni tuli tästä mieleen se, kuinka Jeesus maksoi meille tarjottavat. Näki heti päältä jo, ettei meillä ole millä maksaa - yhtään mitään.

---

Erikoista tässä oli, ettei esim. eilen käyty Joensuussa missään kahvilassakaan. Mistä tuo mielikuva sitten tuli? Ehkä sekin annettiin tilaamatta:)  No itseasiassa tuli mieleen, että eilen illallahan meillä katseltiin elokuva: Poika raidallisessa pyjamassa. Se onkin varmaan antanut "tilaamatta" aineksia, vaikka siinä ei todellakaan kahvilassa käyty. Mainittiin kyllä, ja unelmoitiinkin siitä. Se elokuva kertoo kahdesta pikkupojasta, joista toinen on "raidallisessa pyjamassa" keskitysleirillä. Toinen on keskitysleirin johtajan poika. He ystävystyvät. Se elokuva on todella hyvä -  koskettava, mutta ei lasten kuva. Se katsottiin meillä nyt jostakin suoratoistopalvelusta. Mutta oltiin nähty se ennenkin kirjastosta lainatulta dvd:ltä. Se kertomus on olemassa myös kirjana. 

Ja ehkä jollain lailla on vaikuttanut myös eilen silmääni osunut jutunpätkä sanomalehti Karjalaisesta. Siinä kerrottiin Joensuuhun avautuvasta uudesta itämaisesta ruokakaupasta. Siinä omistaja sanoo sanat, jotka minun mielestäni oli vaikuttavat. Hän nimittäin sanoi, ettei kaupasta ole pakko tulla ostamaan mitään, vaan sinne saa tulla vaikka bussia odottamaan! Se oli minusta niin hieno ajatus. Jotenkin armollista suorastaan.

---

Ja Ps. 22:24–32, oli tänään ev..lut. kirkon päivän sanassa, aamurukouksena:

"Ylistäkää Jumalaa, te Herran palvelijat!
Jaakobin suku, kunnioita häntä,
palvele vavisten, Israelin kansa!

Ei hän halveksinut heikkoa eikä karttanut kurjaa,
ei kääntänyt pois kasvojaan vaan kuuli, kun huusin.

Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. 
Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni.

Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi,
Herraa etsivät ylistäkööt häntä!
Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti!

Muistakoot maan kansat tämän teon
ja kääntykööt hänen puoleensa.
Kumartakoot häntä myös vieraat heimot, 

sillä Herran on kuninkuus!
Hänen valtansa alla ovat kaikki kansat.

Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, 
hänen eteensä langetkoot kaikki,
jotka maan tomuun vaipuvat.
He eivät voi elossa pysyä,

mutta ne, jotka heidän jälkeensä tulevat, 
saavat palvella Herraa.
He kertovat hänestä lapsilleen, 

ja vastedes syntyvälle kansalle
he julistavat Herran hyvyyttä, 
sillä hän on tämän tehnyt."


lauantai 14. syyskuuta 2024

Jumalan Henki liikkuu "vetten" päällä

Silloin tapahtuu suuria asioita, niin luomakunnassa, kuin myös ihmisten sydämissä!

"Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli." 1. Moos. 1:2-3

Raamattu käyttää maailman kansoistakin sitä ajatusta, että ne ovat kuin meri: "Voi kansojen pauhua - ne pauhaavat, niinkuin meri pauhaa, ja kansakuntien kohinaa - ne kohisevat, niinkuin valtavat vedet kohisevat." Jesaja. 17:12

Liikkukoon Jumalan Pyhä Henki myös kansojen meren yllä  - tuoden valoansa! 




Aamun luettavissa oli näitä: 

"... Mutta sinä iloitset Herrasta, Israelin Pyhä on sinun ylpeytesi." Jesaja 41:16 KR-92

"... Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaan ottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen." Room. 5:11 KR-92

Myös oli 5. Moos. 26:1-11, jonka aiheena: kun oltiin tultu siihen maahan; sadonkorjuulahjat - ja kehoitus iloitsemiseen:)

2. Kor. 4: 1-6, jossa ollaan aarteina saviastioissa, palveluvirka - ja taas (jae 6) se valo: 

"Jumala, joka sanoi: "Tulkoon pimeyteen valo", valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan."  2. Kor. 4:6 KR-92


🌟❤️✝️☀️🪟🌿🕊️



torstai 12. syyskuuta 2024

Rohkaisun tarpeessa

"... hän, Jumala ... hän tahtoi rohkaista meitä, hänen turviinsa paenneita, ja kannustaa pitämään kiinni toivosta, joka on edessämme." Hebr. 6:18 KR-92

"Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut..." Luuk. 12:7, Matt. 10:30



Jeesus, kiitos että tahdot rohkaista meitä turviisi paenneita kaikessa mikä meitä ahdistaa, painaa ja pelottaa. Kiitos, että muistutat tuostakin, miten tarkkaa on sinun kaikki tietämisesi ja suunnittelusi. Jokainen hiuksemmekin on laskettu; määrä on siinäkin koko ajan tiedossa, vaikka niitä koko ajan putoileekin. Samalla tarkkuudella pidät huolen kaikista muistakin asioista. Et jätä kallista omaisuuttasi, rakasta ihmistäsi hunningolle ja huolenpidotta, vaikka me sen usein saatamme kokea sellaisena. Kaiken päämääränä sinulla on koko ajan meidän ikuinen parhaamme. Kiitos, että juhla odottaa kotona.


tiistai 10. syyskuuta 2024

Jumala itse tahtoo rohkaista meitä!

* "... hän tahtoi rohkaista meitä, hänen turviinsa paenneita, ja kannustaa pitämään kiinni toivosta, joka on edessämme." Hebr. 6:18 KR-92

"Se toivo on elämämme ankkuri, luja ja varma. Se ulottuu väliverhon tuolle puolen. Sinne Jeesus meidän edelläkävijänämme meni, kun hän oli tullut ylipapiksi, jonka pappeus on ikuista, Melkisedekin pappeutta." Hebr. 6:19-20 KR-92



* "Siksi myös Jumala vannoi lupauksensa takeeksi vielä valan. Hän tahtoi tällä erityisellä tavalla osoittaa niille, joita lupaus koskee, että hänen päätöksensä ei muutu. Noilla kahdella järkähtämättömällä sanallaan, joissa hän, Jumala ei voi valehdella, hän tahtoi rohkaista meitä, hänen turviinsa paenneita, ja kannustaa pitämään kiinni toivosta, joka on edessämme." Hebr. 6:17-18 KR-92

"Herran enkeli huusi Abrahamille uudelleen taivaasta: "Näin sanoo Herra: Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, minä vannon itseni kautta, että siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että he ovat kuin taivaan tähdet tai hiekanjyvät meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valloittavat vihollisensa kaupungit. Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille, koska sinä olit minun äänelleni kuuliainen."  1. Moos. 22:15-18  KR-92


*Aabraham antoi ainoan poikansa - Jumala sitten antoi myös... ❤️ Jeesuksen, joka oli myös Aabrahamin jälkeläinen - ja Jumalan!

---


Laitanpa tähän vielä linkin Kastepilvi-blogin juttuun, jossa on esillä hyvät laulun sanat. Siinä on juuri siitä, kun Aabraham lähti poikaansa uhraamaan, ja niin myös Jumala; että miltä se mahtoi tuntua heistä...?

https://kastepilvi.blogspot.com/2024/09/ainokainen.html?m=1


maanantai 9. syyskuuta 2024

Hän "sammuttaa" pimeyden

- Hän sammuttaa pimeyden aamuksi... 

Se ajatus tuli väärin luetusta. Oikeasti luettu jae kuului näin:

"Hän on luonut Seulaset ja Orionin. Hän muuttaa pimeyden aamuksi ja päivän yöksi. Hän kutsuu vedet merestä ja kostuttaa niillä maan. Hänen nimensä on Herra." Aamos 5:8 KR-92





lauantai 7. syyskuuta 2024

Kaikissa on jotain...

 Mitä tällä omituiselta kuvalla haluan sanoa? 





Sen halusin sanoa, että meissä jokaisessa on jotain, joka saattaa - eikä vain saata, vaan aivan varmasti tekee ihan jokaisen ihmisen kohdalla sen, että tulee vaikeutta sovittautua yhteen toisten kanssa. Jollakin enemmän, jollakin vähemmän. Tulee kahnausta, kitkaa, erimielisyyttä, riitaa, ...jne. 

Koska: meissä kaikissa on

rosoa, möykkyä, kolhua, halkeamaa, säröä, puuttuu palasia, on saatu osumia, on kiinni juuttumisia..., jne. 

Materiaalista riippumatta!

Olkoon kuinka kova, ja täydellisen näköinen, ei täydellistä meissä ole! Puunpalasista ja savimöykyistä epätäydellisyyden helpommin vain  näkee. Mutta Mestari osaa muotoilla materiaalin täydelliseen lopputulokseen, on se sitten kiveä tai savea!

Hän rakastaa tehdä uutta ja ihmeellistä kaikenlaisista materiaaleista☀️

---

Me emme usein ymmärrä edes itseämme, saati sitten toista ihmistä. Saatamme ihmetellä, miksi tuo tuollainen nyt onkin? Mutta me emme tunne toisen kolhuja, halkeamia, puuttuvia palasia, ym., kaikkea sitä mikä hänen elämäänsä "karhaa", tai on aiemmin sitä muovannut.... Ollaan armollisia toisiamme kohtaan, niinkuin toivotaan toistenkin olevan meihin päin.

Jumala on osoittanut, ja yhä osoittaa, rakkautta ja ymmärrystä meitä, ja meidän vajavaisuuksiamne, kohtaan❤️

Jumala jo aikoja sitten päätti sovittaa meidät itsensä kanssa... Mikä huikea ajatus!

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan." 2. Korinttolaiskirje 5:19

❤️✝️☀️🕊️🌱



keskiviikko 4. syyskuuta 2024

"Olennaltaan" kuin ihminen...

Aamulla luettu sai minut miettimään, miten Jeesus mahtoi asioita kokea. Pohdinta sai alkunsa tästä: 

"Mutta fariseukset menivät ulos ja ryhtyivät suunnittelemaan miten saisivat Jeesuksen raivatuksi pois tieltä. Kun Jeesus sai tietää tästä, hän lähti sieltä. Hänen perässään kulki paljon väkeä, ja hän paransi kaikki sairaat. Hän kuitenkin varoitti heitä puhumasta hänestä julkisesti." Matteus 12:14-16  KR-92

Vanhempi, v- 38 käännös, sanoo saman näin: "...ja hän varoitti vakavasti heitä saattamasta häntä julki..." kun siis ne fariseukset "...pitivät neuvoa... surmatakseen hänet" 

No mehän tiedämme, millaisia me ihmiset olemme: pelkoa, iloa, surua, ym. muita tunteita. Jeesuksen sanottiin olevan "olennaltaan"* kuin ihminen.  Kuitenkin ilman syntiä. Se oli ero. 

Oli muitakin tapauksia, jolloin Jeesus kielsi puhumasta siitä, mitä hän oli tehnyt. Tuo yllä ollut, jossa fariseukset saivat tarpeekseen Jeesuksen julkisuudesta, oli tullut siitä, kun oli surkastunut käsi parannettu. Toinen tapaus, jolloin Jeesus taas varoitti julkistamasta tekoaan, oli kuuron korvien parantamisen jälkeen: "Ja Jeesus kielsi heitä kenellekään sitä sanomasta, mutta mitä enemmän heitä kielsi, sitä enemmän he julistivat." Markus 7:36  (v. -38)

Ja kun oli yksi tyttölapsi tullut herätetyksi kuolleista: "Hänen vanhempansa hämmästyivät; mutta Jeesus kielsi heitä kenellekään sanomasta mitä oli tapahtunut." Luukas 8:56 (v. -38) 

Ja kirkastusvuorella koetun jälkeen Jeesus kielsi siitä puhumasta ennen hänen kuolemaansa... Matt. 17:9

Entä muunlaisia merkkejä siitä, miten Jeesus asioita ihmisen osassa koki?

- "Kuinka kauan minun täytyy olla teidän kansssanne ja kärsiä teitä? Matt. 17:17

- "...alkoi kauhistua ja tulla tuskaan... Mark. 14:33, kun ristinkuolema oli juuri tuloillaan, sen Jeesus tiesi.  Ja - "...ja hänen hikensä oli kuin veripisarat... Luuk. 22:44

- "... tulkaa te autioon paikkaan ja levähtäkää vähän... Mark. 6:31, sanoi joskus opetuslapsilleen

- Jeesus itki: Lasaruksen haudalla, Joh. 11:35
- ja myös kaupungin kohtaloa, Luuk. 19:41

Jeesus tiesi, kuka oli. Jeesus tiesi tulevan kohtalonsa. Mutta olisiko ollut niin, että sen tuleva aika täsmentyi, vasta "kun aika oli tullut". Jeesus oli kuten ihminen on - "kiusattu, kuten mekin", "kuitenkin ilman syntiä." Hebr. 4:15..  Ja hän on myös "ylimmäinen pappi" saman jakeen mukaan. Hän tunsi ihmisenä olemisen tuskat ja vaikeuden. Ja sai voimaa Isältään taivaasta. Sieltähän sitä meiile tavallisille ihmisillekin annetaan.


✝️✝️✝️

*"vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen." Filippiläiskirje. 2:7  (v. -38 käännös)

🌟🌟🌟

"Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.

Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan." Hebr. 4:14-16 (v. -38 käännös)

☀️☀️☀️

Rauha on tullut🕊️

Kun Jumala itse tuli taivaasta sen puolestamme tekemään. Hän maksoi itse kaiken, mikä meidän osallemme olisi tullut. Se on tehty. Se on täytetty. Se on annettu. Siihen saa jokainen tarttua kiinni.❤️




maanantai 2. syyskuuta 2024

Mutta sitten tuli apu! Ja meillä on oma paikkamme Jumalan suunnitelmissa❤️

"Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut." Apt. 9:9 KR-92 

Sokeaksi tullut mies. Mutta sitten tuli Ananias, Jumalan lähettämä.

---

"Mutta kun aurinkoa eikä tähtiä  näkynyt moneen päivään ja kova myrsky painoi, katosi meiltä viimein kaikki pelastumisen toivo." Apt. 27:20

Sama mies, toisessa tiukassa tilanteessa. Mutta enkeli oli edellisenä yönä tullut, ja ilmoittanut, että matka jatkuu, kaikki pelastuvat.

---

"Kuka tämän on tehnyt ja toimittanut? Hän, joka alusta asti kutsuu sukupolvet esiin: minä, Herra, joka olen ensimmäinen ja viimeisten luona vielä sama." Jes. 41:4

Yllä olevat jakeet tuntuivat aamulla lohdullisilta luettavilta. Minun piti ne jo aamulla laittaa tänne julkikin, mutta hommani keskeytyi, ja nyt vasta illalla palasin tämän pariin. Ja siihenpä liittyy jännä juttu. Olin tuossa iltasella vähän varastoa kaivelemassa, ja kun sitten kanniskelin poistoon meneviä roinia roskiin, niin mieleen tuli ajatus, että se ei näy missään, on kuin pisara meressä.

Sisälle tultuani aloin jonkin ajan päästä etsiä sitä laulua kuullakseni, jossa ne sanat: "pisara meressä" myös esiintyy. Se on Pekka Simojoen laulussa. Löysin sen YouTubesta kuunneltavakseni. Ja nyt - kun palasin tämän tekstin pariin näin myöhemmin iltasella, tajusin että olipa sitten samaa aamulla ja illalla, kun sukupolvien ketjusta puhutaan siinä laulussa, ja jakeessa tuossa yllä!☀️

Laulun nimi oli "Minä en ole ensimmäinen." Se on ihana laulu!  Jokaisella meistä on ikioma paikkamme  siinä ketjussa; paikka, jonka Jumala itse on hyväksi meille nähnyt❤️ 

Sen laulun  voi halutessaan kuunnella Pekka Simojoen esittämänä tuosta linkistä:  https://youtu.be/O3z9yaeAX8o?si=elsMYkfg8iDvMtI2.

(Huom. Älä ihmettele, siinä on jotain mainoksia ensin, mutta ne voi sulkea.)




sunnuntai 1. syyskuuta 2024

Hän on aikojemme vakuus!

"Ja hän on sinun aikojesi vakuus, avun runsaus, viisaus ja ymmärrys. Herran pelko on oleva Siionin aarre." Jes. 33:6




"Sentähden Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, sentähden hän nousee armahtaaksensa teitä; sillä Herra on oikeuden Jumala. Autuaita kaikki, jotka häntä odottavat!" Jes. 30:18




"Sinä kansa, joka asut Siionissa, Jerusalemissa, älä itke! Hän on sinulle totisesti armollinen, kun apua huudat; sen kuullessaan hän vastaa sinulle kohta. Vaikka Herra antaa teille hädän leipää ja ahdistuksen vettä, niin ei sinun opettajasi sitten enää kätkeydy, vaan sinun silmäsi saavat nähdä sinun opettajasi. Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää." Jes. 30:19-21




"Ja kuun valo on oleva kuin auringon valo, ja auringon valo on oleva seitsenkertainen, oleva niinkuin seitsemän päivän valo, sinä päivänä, jona Herra sitoo kansansa vammat ja parantaa siihen isketyt haavat." Jes. 30:26