keskiviikko 6. joulukuuta 2017

Leipää taivaasta


Kansa oli juuri nähnyt ihmeen:  Pelkästään miehet kun laskettiin,  5000 henkeä  tuli ravituksi viidellä leivällä ja kahdella kalalla. Ja tämän ihmeellisen yhdessä syömisen jälkeen, kerättiin ruoanjämät tarkasti talteen: niitä kertyi 12 korillista. Seuraavana päivänä lähti kansa etsimään Jeesusta, joka oli heidän huomaamattaan siirtynyt järven toiselle puolelle. Heidän huomaamattaan oli myös pimeällä järvellä tapahtunut ihme: Joh. 6:16-21/Koivuniemen Raamattuhaku

No,  seuraavana aamuna kansa löysi Jeesuksen järven toiselta puolelta ja ihmetellen kysyivät häneltä, että milloin hän oli sinne tullut. 

"Jeesus vastasi heille ja sanoi: 'Totisesti, totisesti  minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi." Joh. 6:26

"He sanoivat hänelle: 'Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi." Joh. 6:30-31

He olivat juuri nähneet ihmeellisiä ja seuraaavassa hetkessä kinusivat Jeesukselta uutta ihmettä, jotta voisivat uskoa Häneen! 

"Niin Jeesus sanoi heille: 'Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän." Joh. 6:32-33

"Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta." Joh. 6:51

Tällaiset puheet särähtivät ikävästi kuulijoiden korvaan ja he rupesivat ääneensä ihmettelemään, kuinka Hän voisi antaa heille lihansa syötäväksi. Mutta Jeesus jatkoi vielä puhettaan ja teki sen sievistelemättä sanojaan.  Sanoipa vielä verensäkin olevan totinen juoma!

Vaikka  kansan esi-isät olivat saaneet leipää taivaasta: mannaa, he kuolivat. Tässä oli nyt heidän edessään paljon enemmän kuin manna:

"Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne:  he söivät ja kuolivat;  joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti." Joh. 6:58

"Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat:  'Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?' Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: 'Loukkaako tämä teitä?" Joh. 6:60-61

"Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen! 
Henki on se, joka eläväksi tekee; 
ei liha mitään hyödytä. 
Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja elämä." 
Joh. 6:62-63

----


Jos oli kansa silloin huonomuistista, sokeaa ja ymmärtämätöntä, niin ei ole kehuskelemista meilläkään. Usein  saa huomata itsessään samaa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti