sunnuntai 27. tammikuuta 2019

Nyt oli tullut Jumalan aika

"Herra sanoi: "Minä olen totisesti nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä ja kuullut heidän huutonsa sortajainsa tähden, sillä minä tiedän heidän tuskansa."  2 Moos.  3:7 JKPR*

Ja seuraava jae alkaa sanoilla: "Sentähden minä olen astunut esiin vapauttamaan heidät..."

Jumala olisi voinut vain käskeä Mooseksen lähteä, mutta Hän sanoo sitä ennen nuo: "Minä olen totisesti nähnyt"... "kuullut" ja "minä tiedän." Miksi Hän sanoo noin Moosekselle? Mooseshan oli jo kauan elänyt aivan toisaalla. Mutta ehkäpä hänen sydämessään oli silti ainainen kipu ja toive kansansa tähden. Ehkäpä hän oli nuo vuosikymmenet rukoillut vapautusta kansalleen ja kysellyt Jumalalta moneen kertaan, eikö Jumala näe, eikö kuule, eikö auta? Kenties hän oli kysynyt sitäkin, eikö ollut ketään, joka voisi auttaa hänen kansaansa? Kenties Mooses oli katkerasti katunut kiivauttaan, jonka seurauksena hänen oli ollut lähdettävä pakoon Egyptistä. Jos hän olisi ollut maltillisempi ja saanut elää siellä, olisiko hän voinut tehdä jotain? Mutta hän pilasi mahdollisuutensa...

Mutta nyt oli Jumala ottanut asian esiin, ja Hän käski Mooseksen mennä. Jumalan mahdollisuuksia ei ollut mikään pilannut. Mutta Mooses tunsi rajallisuutensa sen edessä. Hän ei ollut nyt Egyptin prinssi. Hän oli paimen.


*JKPR Jumalan kansan Pyhä Raamattu/Uusi Tie

3 kommenttia:

  1. Kunpa me suomalaiset huudamme, jaksamme uskollisesti huutaa auttajamme puoleen, että tämä meidän kansa palaa Jumalansa tykö ja Hänen sanalleen uskolliseksi!!
    Kuva on mieluinen! Pidän lampaista, tässä toden sanoen lampaan kuvista, muuta kokemusta ei ole.
    Mielessä on "olen lammas Jeesuksen, karitsainen suloinen..."
    (En enää suloinen.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirsti epäilee muistinko tuon laulun väärin. Oliko sanat "karitsainen iloinen.."!

      Poista
    2. Minuakin lammaskuvat viehättää:) Kunpa huutaisimmekin sen Paimenemme puoleen. Yhä enemmän on varmaaan sitä, että ihminen luulee itse määräävänsä elämänsä suunnan:(

      Poista