lauantai 11. toukokuuta 2019

"Uskollisesti seurannut"

Vanha mies puhui: "Anna siis minulle tämä vuoristo, josta Herra puhui sinä päivänä. Sinähän kuulit sinä päivänä, että siellä asuu anakilaisia ja että siellä on suuria, varustettuja kaupunkeja. Kenties Herra on minun kanssani, niin että minä saan heidät karkoitetuksi, niinkuin Herra on puhunut." 

Tuo vanha mies oli 85-vuotias. Hän oli juuri aiemmin sanonut: "ja olen vielä tänä päivänä yhtä voimakas, kuin olin sinä päivänä, jona Mooses minut lähetti; niinkuin voimani oli silloin, niin se on  vielä nytkin: minä kykenen sotimaan, lähtemään ja tulemaan."

Tuon vanhan miehen nimi oli Kaaleb, Jefunnen poika. Nyt oltiin tässä. Nyt hän oli saamassa jotain, jota oli odottanut vuosikymmeniä. Palataanpa taaksepäin:

"ja kenissiläinen Kaaleb, Jefunnen poika, sanoi hänelle: "Sinä tunnet sen sanan, jonka Herra puhui Jumalan miehelle Moosekselle minusta ja sinusta Kaades-Barneassa. Minä olin neljänkymmenen vuoden vanha, kun Herran  palvelija Mooses lähetti minut Kaades-Barneasta vakoilemaan maata, ja minä annoin hänelle tietoja parhaan ymmärrykseni mukaan. Mutta veljeni, jotka olivat käyneet siellä minun kanssani, saivat kansan sydämen raukeamaan, kun taas minä uskollisesti seurasin Herraa, Jumalaani. Sinä päivänä Mooses vannoi sanoen: "Totisesti, se maa, johon sinä olet jalkasi astunut, on tuleva sinulle ja sinun lapsillesi perintöosaksi ikiaikoihin asti, koska sinä olet uskollisesti seurannut Herraa, minun Jumalaani".

Ja nyt katso, Herra on antanut minun elää, niinkuin hän on sanonut, vielä neljäkymmentä viisi vuotta sen jälkeen, kuin Herra puhui tämän sanan Moosekselle, Israelin vaeltaessa erämaassa. Ja katso, minä olen nyt  kahdeksankymmenen viiden vuoden vanha ja olen vielä tänä päivänä yhtä voimakas, kuin olin sinä päivänä..."

Yhtä voimakas! Sitä hän oli Herran armosta, sillä hän oli uskollisesti seurannut Herraa silloin vuosikymmeniä sitten, ja sen jälkeenkin, kun tulivat ne vuodet, jolloin unelma kotimaasta tuntui etääntyvän aina vain kauemmas. Mutta nyt oli tultu sen toteutumisen äärelle. Jumala oli puoleltaan ollut uskollinen myös. Kaaleb sai mitä luvattu oli: "Silloin Joosua siunasi Kaalebin, Jefunnen pojan, ja antoi hänelle perintöosaksi Hebronin. Niin Hebron tuli kenissiläisen Kaalebin, Jefunnen pojan, perintöosaksi, niinkuin se on tänäkin päivänä, sentähden että hän oli uskollisesti seurannut Herraa, Israelin Jumalaa." 

Raamatun tekstit: Joosua, luvusta 14.

Mutta mikä oli se tapahtuma, vuosikymmeniä aiemmin  tapahtunut, johon Kaaleb viittasi puheessaan? Siitä kerrotaan tässä:
 4. Mooseksen kirjan luvuissa 13-14.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti