perjantai 28. elokuuta 2020

Kysymys

"Miksi minulle on tämmöinen risti annettu?"

Ja sen mielessäni sanottua, taidan saada samantien vastauksenkin... Jos sitä ei olisi, minusta tulisi omahyväinen. Pidät minua pienellä paikalla. Kiitos, että kuitenkin päivittäin nostat sen aina hetkeksi pois yltäni. Kuljethan ihan vierelläni. Siinä ihan vierellä ollessasi näet mikä minua painaa - ja miten se painaa. Tarpeen tullen nostat sen pois, jotta saan hengähtää. Toisinaan minä pyydän sitä, mutta tuntuu, ettei mitään tapahdu. Onko se silloin sitä, että tahdot kannustaa minua jatkamaan vielä hiukan sanoen: "Sinä jaksat vielä hetken. Kohta otan sen pois."

Minä ehdin ajatella: "Voisiko sen vaihtaa johonkin muuhun..." Ja tulen heti niihin mietteisiin, ettei taida kannattaa kysyä sellaista. Mistä tiedän, että joku muu muka tuntuisi paremmalta kannettavalta. Eiköhän ne ole kaikki painavan tuntuisia. Vaikka niissä painoeroja onkin. Nyt jo melkein hävettää, että omia pieniä painojani edes sanon ristiksi...


"Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." Luuk. 9:23


---

(Olin kirjoittanut tämän jutun jo toukokuussa luonnoksiin.)



Hyvää tätä päivää
  sekä alkavaa viikonloppua sinulle!




8 kommenttia:

  1. Oletko lukenut/kuullut sen kertomuksen kun joku halusi vaihtaa ristinsä ja kokeili muiden eri ristejä...loppujen lopuksi olikin se oma paras kantaa...kun siihen oli jo tottunut.Siunattua viikonloppua sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sesse, samoin sulle:) Joo, olen myös sen kertomuksen jostain joskus lukenut. Varmaan lie aika paikkansa pitävä, vaikka niin monesti saatetaan sitä toisen osaa kahdehtia, kun ei paremmin tiedetä toisen osaa.

      Poista
  2. Minäkin olen kuullut sen kertomuksen ristin vaihtamisesta. Ehkä se oma risti on sitten lopulta ainakin tutuin, vaikka ei sitäkään jaksaisi kantaa. Kyllä se risti pitää pienellä paikalla tosiaan ja muistuttaa, että ilman Jumalaa ja hänen armoaan ei pärjää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä voidaan luulla toisen ristiä helpoksi, kun ei tiedä kaikkea ssihen sisältyvää. Mutta jos kokeilisi, voisi sittenkin se oma tuntua sopivammalta.

      Poista
  3. Voi kuinka ihana,koskettava kirjoitus sinulta taas!
    Kiitos!

    VastaaPoista
  4. Olen myös kuullut tuon kertomuksen rististä.

    Joh. 19:17

    Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hebreankielellä Golgataksi.

    Matt. 10:38

    ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin monenlaisia ristejä meille ihmisille on annettu. Usein koemme vaivaa omastamme, mutta kullakin on omansa.

      Poista