maanantai 14. syyskuuta 2020

Niin vastenmielinen - ja silti niin rakastetttu!

Ajatuksia sen tekstin pohjalta, jota eilen aamulla Levähtäkää vähän -kirjasta luin. Ensinnäkin jakeena oli tämä  Jeesuksen sanoma:

"...ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."Joh. 6:37

Sitten Wislöff kirjoitti: "Mikä ihana kutsu! Mutta samalla - niin nöyryyttävä tuomio! Jeesuksella olisi siis todella ollut syytä heittää minut ulos; muutoinhan hänen ei olisi tarvinnut sanoa näin. Niin kurja syntinen minä olen - niin vastenmielinen ja inhottava, että olisin ansainnut että Vapahtajani heittäisi minut ulos..." Fredrik Wislöff/Levähtäkää vähän

Eikö ole erikoista; jos me inhoamme ja pidämme jotakin, tai jotakuta, inhottavana ja  vastenmielisenä, emme silloin yleensä samalla rakasta sitä kohdetta! Minusta on käsittämätöntä ja aivan ylivertaista sellainen rakkaus. Siinä on todellinen rakkaus... Me saatamme kenties jotain hyvää keksiä jostain inhottavasta ja vastenmielisenä pitämästämmekin, (useimmiten kyllä emme), mutta Jeesus ei vain yritä etsiä meistä jotain hyvää, vaan Hän rakastaa.  Käsitätkö sinä sitä? Minun järkeeni se ei mahdu, että niin voi olla, että inhottavaa ja vastenmielistä rakastettaisiin oikeasti täydestä sydämestä, sielusta ja mielestä; eikä vain hiukan säälistä yritetä etsiä edes jotain hyvää sanottavaa.

Jeesuksessa on totuus
ja rakkaus samassa.

Hän pystyy myöntämään meidän todellisen tilamme,
- ja silti, siitä huolimatta, rakastamaan meitä.

Annetaan sen rakkauden lämmittää meitä tänään.



"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie, totuus ja elämä;
 ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
 Joh. 14:6


Isä ja Poika rakastivat meitä niin paljon, että tehtiin suunnitelma, jolla synnin tahraamat ja sen vangitsemat voitiin vapauttaa. Jeesus tuli tänne ihmisen osaan. Yhden ihmisen, Aadamin, kautta tuli synti meidän kaikkien perinnöksi. Yhden Jeesuksen kautta, ihmiseksi tulleen Jumalan, kautta tuli iankaikkinen elämä kaikkien saataville.

"Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi." Room. 5:16

"Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myöskin kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa," 1. Kor. 15:21-22



2 kommenttia:

  1. Niin, ihmeellistä se on, että Jumala rakastaa meitä täydestä sydämestään, kaikesta siitä huolimatta mitä me olemme ja mitä meissä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on tosiaan ihmeellistä, sitä ei järki käsitä. Mutta onneksi silti saa uskoa sen:)

      Poista