torstai 9. joulukuuta 2021

Pilatut mahdollisuudet - vai sittenkin Jumalan mahdollisuudet...

"Herra sanoi: "Minä olen totisesti nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä ja kuullut heidän huutonsa sortajainsa tähden, sillä minä tiedän heidän tuskansa. Sentähden minä olen astunut alas vapauttamaan heidät..."  2. Moos. 4:7-8 JKPR* (Uusi Tie -suuomennos)

Jumala olisi voinut vain käskeä Mooseksen lähteä, mutta sitä ennen Jumala sanoo nuo: "Minä olen totisesti nähnyt", "kuullut" ja "minä tiedän". Miksi Jumala niin sanoo Moosekselle, joka on kauan; vuosikymmeniä, elänyt aivan toisaalla, kuin oma kansansa? Mutta ehkä Mooseksen sydämessä oli silti ollut ainainen kipu, toive ja rukous,  kansansa tähden. Kenties hän oli nuo vuosikymmenet rukoillut vapautusta kansalleen. Ehkä hän oli kysynyt Jumalalta moneen kertaan, etteikö Jumala näe, eikö kuule, eikö välitä? Kenties hän oli kysynyt, eikö tosiaan ollut ketään, joka voisi auttaa hänen kansaansa? Mooses oli ehkä katkerasti katunut omaa kiivauttaan, jonka seurauksena hänen oli aikanaan ollut lähdettävä  Egyptistä. Ehkä hän ajatteli, että jos hän olisi ollut maltillisempi, ja saanut elää siellä, olisi hänellä voinut olla mahdollisuus tehdä jotain? Mutta hän pilasi mahdollisuutensa!

Mutta nyt Jumala astuu esiin, ja paljastaa oman suunnitelmansa; jo aikaa sitten tehdyn. Hän käski Mooseksen mennä. Nyt - lammaspaimenena ja vanhuksena. Ei ollut enää nuorta Egyptin prinssiä. Jumalan mahdollisuuksia ei ollut mikään pilannut. Hän oli vain kasvattanut Moosesta tehtäväänsä. Mooseksen tuli tietää, että Herralta tämä oli tullut!

---
* JKPR: Jumalan kansan Pyhä Raamattu



---

Löysin Raamatun välistä lappuselta tämän aiheen. Olin sen aikanaan myös blogiin kirjoittanut. Mutta kirjoitin taas tämän tänne,  koska minua puhutteli tässä tuo, että meidän pilaamamme mahdollisuudet eivät ole Jumalalalle ongelma, vaan ne voivatkin  olla osa Jumalan suunnitelmaa... Siinä omien suunnitelmien, ja Jumalan suunnitelman - välissä, joka voi olla hyvinkin pitkä - ehkä opimme jotain oleellista. Toivottavasti, emmekä katkeroidu, ja luule Jumalan meidät täysin hylänneen. Ei hän omaansa hylkää, Hän on uskollinen, vaikka me emme sitä osaisikaan aina olla.


Sytytä toivon kynttilä. Ei Herra ole unohtanut sinua.



Siunausta sinun päivääsi!




2 kommenttia:

  1. Kiitos sinulle tästä rohkaisevasta kirjoituksesta! ❤ (Nyt muuten löysin sen sydämenkin tästä uudesta puhelimesta.) Niin se on, että ne omat pilatut mahdollisuudet voivat sittenkin olla Jumalan mahdollisuuksia. Hän tosiaan kasvattaa ja valmistaa meitä näissä erämaissa. Saadaan todella sytyttää toivon kynttilä! 🙏

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 🙂 Niin todella saadaan. Vieläpä ilman omia ansioita:)

      Poista